Strona na urządzenia mobilne jest w trakcie przygotowywania zapraszamy wkrótce!
Do tego czasu zapraszamy do odwiedzenia strony na komputerach.
PRZERZUTKI

Po kupnie roweru należy zaznajomić się z przerzutkami.

Przednia i tylna przerzutka są już wyregulowane i ustawione przez autoryzowany serwis NORTHTEC.
Dlatego nie ma potrzeby żeby tą czynność powtarzać we własnym zakresie i od tego rozpoczynać.
Aczkolwiek, jest bardzo zalecane żeby mechanizmy przerzutek były sprawdzane podczas regularnego użytkowania we własnym zakresie.

Kiedy dźwignia zmiany biegów jest całkowicie przesunięta do przodu, łańcuch powinien się znajdować poniżej najmniejszego albo największego koła wolnobiegu.

Kiedy regulacja przerzutki jest niedokładna, np: kiedy łańcuch jest za luźny, może to doprowadzić do samoczynnego przeskoku łańcucha pomiędzy dużą zębatką wolnobiegu a szprychami po lewej stronie lub, pomiędzy małą zębatką wolnobiegu a ramą po prawej stronie co w efekcie może spowodować poważne uszkodzenie a nawet upadek.

Regulacja tylnej przerzutki nie powinna być ani za luźna (może powodować samoczynne wykolejenie się łańcucha) ani zbyt napięta. W tym wypadku, łańcuch w czasie jazdy na rowerze będzie głośno pracował znajdując się na najmniejszej i największej zębatce wolnobiegu. Skok przerzutki może być ograniczony po obu stronach za pomocą dwóch wkrętów ograniczających.

Przerzutka indeksowa

Wszystkie modele rowerów NORTHTEC są wyposażone w tzw. przerzutki indeksowane. Indeks pozwala na dokładne pozycjonowanie łańcucha na odpowiedniej zębatce wolnobiegu poprzez zaprogramowany wewnętrzny mechanizm.

Zmiana biegów w systemie indeksowym jest bardzo prosta, przy czym jest bardzo dokładna, w przeciwieństwie do przerzutki nie indeksowanej. Ta, bowiem wymaga dokładniejszej regulacji, którą najlepiej wykona autoryzowany serwis NORTHTEC.
Jeżeli użytkownik we własnym zakresie będzie regulował przerzutkę, powinien postępować następująco:

Regulacja przedniej przerzutki

Górna regulacja:

Obrócić wkrętem regulacyjnym górnej regulacji tak daleko żeby koło prowadnicy łańcucha znajdowało się w jednej linii do najmniejszej zębatki wolnobiegu, patrząc od tyłu roweru.

1. Zmienić bieg na najwyższy (najmniejsza zębatka wolnobiegu)
2. Kilkakrotnie obrócić korbą suportu, jeżeli łańcuch pracuje głośno, wyregulować przerzutkę za pomocą wkrętów regulacyjnych.
3. Naprężyć linkę kontrolującą przerzutkę i zabezpieczyć końcówką.
4. Za pomocą dźwigni manetki zmienić następny bieg. W tym położeniu łańcuch powinien pracować bezszelestnie.
Regulacja dolna

Obrócić wkrętem regulacyjnym dolnej regulacji tak daleko żeby koło prowadnicy łańcucha znajdowało się bezpośrednio w jednej linii do największej zębatki wolnobiegu.

Wkręt regulacyjny B-Tension

Załóż łańcuch na najmniejszej zębatce korby i największej zębatce wolnobiegu a następnie przekręć korbą do tyłu. obróć wkrętem regulacyjnym B-Tension tak daleko żeby koło prowadnicy łańcucha znajdowało się jak najbliżej wolnobiegu jednak go nie dotykało.
Następnie załóż łańcuch na najmniejszą zębatkę wolnobiegu i powtórzy regulację jak wyżej. Koło prowadnicy łańcucha nie powinno mieć kontaktu z wolnobiegiem.

Regulacja przód

Generalnie przednia przerzutka jest mocowana na rurze pod siodłowej za pomocą uchwytu, dlatego jej wysokość i położenie mogą być dowolnie regulowane.

Przerzutka powinna być wyregulowana w taki sposób, żeby podczas pracy, gdy łańcuch znajduje się w skrajnej pozycji, nie spadał z kół zębatych.
Przerzutka nie powinna wystawać poza największe koło zębate więcej niż 2 mm nie mając jednocześnie kontaktu z mechanizmem korbowym.

Zamontować przednią przerzutkę na rurze pod siodłowej (bez łańcucha) i próbnie ustawić w odpowiedniej pozycji.
Łańcuch nie powinien wystawać poza największe koło zębate więcej niż 2 mm jednocześnie prowadnica przerzutki nie powinna mieć kontaktu z kołem zębatym.
Prowadnica powinna być ustawiona równolegle do mechanizmu korbowego.
Dokręcić uchwyt i zmienić na mniejszy bieg (najmniejsza zębatka korby, największa zębatka na wolnobiegu). W tej pozycji łańcuch będzie miał kontakt z wewnętrzną stroną prowadnicy.
Zamontować linkę w uchwycie i dokręcić nakrętkę.
Zmienić na najwyższy bieg (największa zębatka korby, najmniejsza zębatka wolnobiegu). W tej pozycji łańcuch będzie miał kontakt z wewnętrzną stroną prowadnicy.
Wyregulować wkrętami regulującymi najwyższe położenie przerzutki.
Zmienić pozycje łańcucha na najmniejszy i największy bieg obu przerzutek. Podczas zmiany przerzutka powinna równo i płynnie zmieniać pozycje łańcucha z najmniejszego na największe koło zębate i odwrotnie.

 
HAMULCE

Rowery NORTHTEC są wyposażone w niezawodny i dobrze funkcjonujący system hamulcowy. Odpowiednia regulacja została już dokonana podczas montażu w fabryce.
Sprawdź czy odległość pomiędzy szczękami hamulców a obręczą koła wynosi 1,5-2mm!

 

V-Brake

Szczęki hamulców docisnąć do obręczy po obu stronach i jednocześnie dokręcić śruby regulacyjne klocków
Linkę hamulca przeciągnąć przez prowadnice i po upewnieniu się, że odległość po lewej i po prawej stronie pomiędzy obręczą a szczękami wynosi 2mm, dokręcić nakrętkę sworznia.
Powstałą różnicę ewentualnie wyregulować za pomocą wkrętu regulacyjnego.
Dźwignię hamulca 10 razy ściskać maksymalnie i do oporu, upewniając się, że wszystko funkcjonuje poprawnie. Raz jeszcze sprawdzić odległości pomiędzy szczękami a obręczą i dopiero wtedy używać roweru.
D-Brake Tarczowe

Jeżeli rower jest wyposażony w system hamulców tarczowych, proszę się zapoznać z instrukcją obsługi producenta.
Zapamiętaj: hamulec tarczowy potrzebuje od 30-100 hamowań żeby osiągnąć maksymalną siłę hamowania.
Podczas nagłego hamowania w niekorzystnych warunkach pogodowych, zwiększa się ryzyko poślizgu roweru. Nawet, jeżeli możemy uniknąć takich sytuacji, nagłe hamowanie może zawsze się zdarzyć. W tedy radzimy zawsze stosować tylny hamulec a dopiero potem przedni.
UWAGA: Niezależnie od warunków pogodowych i drogowych, żeby zapobiec poślizgowi roweru, zalecamy korzystanie z obydwu hamulców, tylnego i przedniego jednocześnie.
Podczas deszczu droga hamowania roweru wydłuża się o około 60% w porównaniu do drogi hamowania w suchych warunkach.

 
AMORTYZACJA

Ogumienie:
W zależności od ilości wpompowanego powietrza, rower może pokonać nierówności mniej lub bardziej łagodnie. Minimalna i maksymalna wartość ciśnienia podana jest na bocznej stronie opony. Należy pamiętać, że zbyt małe ciśnienie, choć poprawia komfort jazdy, szybko może spowodować przebicie dętki lub opony.
Ciśnienie w oponach powinno się zgadzać z zaleceniami producenta - może wahać się od 50 do 85 lbs (patrz na oponie)
Rowery NORTHTEC z pełnym wyposażeniem posiadają na oponach wskaźnik samo zużycia. Odnośnie szczegółów prosimy się kontaktować z punktem serwisowym.
Obręcze:
Jeżeli rower jest wyposażony w system hamulców v-brake, trzeba będzie się liczyć z faktem, że obręcze będą się naturalnie zużywały podczas każdego hamowania. Gdy obręcze są mokre lub zabrudzone podczas hamowania będą się szybko nagrzewać.
Widelce:
W rowerach montuje się zarówno widelce sztywne, jak i amortyzowane. Te pierwsze spełniają amortyzującą w dość ograniczonym stopniu. Te drugie stworzono specjalnie w celu podniesienia komfortu jazdy. W widelcach amortyzowanych, w zależności od modelu, można dokonywać kilku regulacji: naprężenia wstępnego (twardość widelca), tłumienia dobicia (jak szybko widelec się ugina), tłumienia odbicia (jak szybko widelec wraca do pozycji wyjściowej). Regulacji tych dokonuje się za pomocą łatwo dostępnych pokręteł zainstalowanych na szczycie goleni widelca

 
KIEROWNICA

Ustawienie wysokości zapewnia komfort i efektywność pedałowania. Wysokość kierownicy w rowerze reguluje się w zależności od typu wspornika - z klinem lub a-head. Sprawdź, który typ zastosowano w twoim rowerze.
Niektóre wsporniki kierownicy w rowerach marki NORTHTEC posiadają regulowany kąt ustawienia. Dzięki temu każdy użytkownik może dopasować wysokość kierownicy rowerowej do swoich potrzeb.
Wspornik a-head:
Jeżeli kierownica rowerowa jest montowana w systemie A-head, nie ma możliwości zmiany położenia wysokości. Śruby boczne są śrubami mocującymi. Żeby zmienić położenie kierownicy rowerowej w stosunku do koła, należy rozluźnić a potem dokręcić śruby boczne. Śruba górna służy do regulacji sterów i nie należy jej dokręcać maksymalnie.
UWAGA - złe wkręcenie śruby górnej, spowoduje uszkodzenie sterów.
Łożyska kierownicy rowerowej:
Widelec na łożyskach w kierownicy powinien obracać sie lekko, występujący luz należy usunąć dokręcająac pierścień górny po uprzednim odkręceniu nakrętki kontrującej.

 
SIODŁO

Ustawienie siodełka to najważniejsza regulacja, której musi dokonać użytkownik roweru. Regulację tę należy przeprowadzić samodzielnie po zakupie roweru. Z czasem (w miarę zmiany wzrostu, siły, doświadczenia rowerowego) ustawienie siodełka powinno się zmieniać. Ustawienie wpływa na komfort i pozycję podczas jazdy oraz siłę pedałowania. Siodełko można regulować w trzech płaszczyznach:

Wysokość:

Regulujemy poprzez wsuwanie z ramy wspornika siodełka.
Należy pamiętać, aby wspornik był wsunięty w ramę przynajmniej 6,5 cm lub nie wystawał z niej poza znak maksymalnego wysunięcia.
- siądź na rowerze,
- postaw piętę na pedale,
- ustaw korbę w ten sposób, aby pedał znalazł się w najniższej pozycji,
- siodełko jest na odpowiedniej wysokości, jeśli noga jest maksymalnie wyprostowana. Nie możesz jednak przechylać się na siodełku, aby dosięgnąć do pedału ani odrywać od niego pięty.

Po dokonaniu regulacji należy sprawdzić czy siodełko znajduje się w osi symetrii roweru. Na koniec mocno dokręcić śrubę lub docisnąć zacisk blokujący wspornik.

Przód-tył oraz góra-dół:

Te ustawienia wynikają z indywidualnych upodobań i cech budowy danego rowerzysty. Jednak niepoprawna regulacja może wywołać bóle pleców, ramion czy kolan. Im bliżej kierownicy ustawione jest siodełko i jego nos bardziej opuszczony - z tym większą siłą naciskamy na pedały, a krocze rowerzysty jest bardziej obciążone. jednak na początek warto ustawić siodło w pozycji neutralnej - na środku, poziomo. Korekty należy wprowadzić w miarę zdobywania doświadczenia i podnoszenia umiejętności. Regulacji dokonujemy poprzez ustawienia szyn siodełka w jarzmie. Śruby jarzma dokręcamy mocno. W rowerach z pełną amortyzacją należy zwrócić uwagę na minimalną wysokość siodełka. Zbyt głęboko wsunięty wspornik może dolnym końcem uderzać o elementy tylnego wahacza trakcie jego pracy.