Rower szosowy już na pierwszy rzut oka różni się nieco od innych typów rowerów, co wynika przede wszystkim z ich specyficznego przeznaczenia. Głównymi cechami, które wyróżniają te jednoślady od pozostałych, jest budowa ramy, rozmiar kół oraz opon, a także charakterystyczna kierownica. Ze względu na specyficzną konstrukcję wiele osób sądzi, że rowery szosowe są przeznaczone wyłącznie dla zawodowców. Nie jest to jednak prawda. Szosówkami z powodzeniem mogą jeździć również amatorzy, którzy uwielbiają jeździć szosami i drogami terenowymi.

Szosówki dla mniej i bardziej zaawansowanych pasjonatów kolarstwa

Aby cieszyć się jazdą rowerem szosowym, wcale nie trzeba być sportowcem. Obecnie producenci zapewniają wiele modeli tych jednośladów, które przystosowane są do użytkowania zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów. Szosówkę można nabyć w większości sklepów rowerowych po bardzo przyzwoitych cenach, co dodatkowo wpływa na wzrastającą popularność tej dyscypliny kolarstwa.

Rower szosowy to doskonały wybór przede wszystkim dla osób, które zamierzają trenować kolarstwo, osiągając duże prędkości podczas jazdy po szosach i drogach rowerowych. Trzeba jednak pamiętać, że jest to typ jednośladu, który nie służy do rekreacyjnej jeździe po parku czy terenach górzystych. Zdecydowanie nie jest to rower, którym komfortowo będziemy dojeżdżać do pracy czy pobliskiego sklepu po zakupy. Jeśli jednak planujemy pokonywanie dłuższych tras w szybkim tempie, szosówka to zdecydowanie najlepszy wybór.

Najważniejsze parametry roweru szosowego

Oferta rowerów szosowych jest urozmaicona, więc zarówno zawodowcy, jak i amatorzy bez problemu znajdą idealny jednoślad dla siebie. Jednak bez względu na posiadane umiejętności czy budżet przeznaczony na zakup roweru, podczas dokonywania decyzji trzeba wziąć pod uwagę kilka kluczowych parametrów.

Kluczowe znaczenie ma rama roweru, gdyż w dużej mierze wpływa na komfort jazdy, bezpieczeństwo, a nawet cenę. W przypadku jazdy amatorskiej sprawdzi się rama aluminiowa. Zawodowcy, którym zależy na jak najlżejszej konstrukcji i dysponują większą ilością środków na zakup roweru, zwykle wybierają ramę karbonową. Ważny jest również rozmiar ramy, który należy dostosować do wzrostu.

Podczas zakupu szosówki należy wziąć pod uwagę rozmiar kół oraz rodzaj zastosowanych w nich opon. Najwięcej osób jeżdżących na szosówkach wybiera większe koła w rozmiarze minimum 28. Im większe koła, tym większe prędkości można osiągać.

Układ napędowy to kolejna kwestia, którą trzeba uwzględnić podczas podejmowania decyzji zakupowej. Standardowo w rowerach szosowych stosowany jest mechanizm o dwóch blatach w mechanizmie korbowym (50/34) i z zębatką 28. Jest to optymalne rozwiązanie dla osób, które zaczynają swoją przygodę z szosówką. Bardziej doświadczeni kolarze sięgają zwykle po mechanizm korbowy 52/36 lub 53/39.