Rower turystyczny

Dalekie wyprawy rowerowe wymagają nie tylko odpowiedniego przygotowania kondycyjnego, ale również sprzętowego. Szczególnie jeśli planujemy kilkudniową podróż rowerem przez słabo zurbanizowane tereny, powinniśmy zadbać o to, aby nasz jednoślad pod względem technicznym nie pozostawiał nic do życzenia.

Jaki rower na wycieczki?

Jeśli marzymy o ekscytujących, dalekich wycieczkach rowerowych, zdecydowanie warto pomyśleć o zakupie roweru trekkingowego. Są to typowe rowery turystyczne, które zapewniają wygodną jazdę nawet przez wiele godzin w ciągu dnia. Wyróżnia je przede wszystkim charakterystyczne wyposażenie. Nieodłącznym elementem tych rowerów są bagażniki oraz sakwy, do których można spakować niezbędne podczas podróży rzeczy. Bagażnik powinien być lekki, a jednocześnie wytrzymały i przystosowany do montażu sakw. Standardowe obciążenie bagażnika w rowerach turystycznych wynosi ok. 15-20 kg.

Rowery turystyczne wyróżniają się specyficzną konstrukcją, która pozwala na przyjęcie wygodnej, wyprostowanej pozycji. Niekiedy w tego typu rowerach zastosowana jest kierownica w charakterystycznym kształcie motyla lub rogów. Dzięki temu podczas jazdy można zmieniać chwyt, co eliminuje ryzyko ewentualnego bólu z powodu drętwienia rąk.

Jednoślady trekkingowe posiadają też szerokie, miękkie siodełka, bardzo często wyposażone w odpowiednią amortyzację. Rama roweru, czyli najważniejszy element konstrukcyjny, powinna być wykonane z materiału lekkiego, a jednocześnie maksymalnie wytrzymałego, np. aluminium. Trzeba też zadbać o to, aby rower trekkingowy był wyposażony w błotniki, stopkę oraz oświetlenie.

Czy tylko rower trekkingowy nadaje się do zastosowań turystycznych?

Teoretycznie tak, ponieważ żaden inny nie zapewni nam takiej wygody podczas pokonywania wielu kilometrów każdego dnia. Oczywiście można wybrać się na dalszą wyprawę np. rowerem górskim, ale komfort jazdy może być zdecydowanie niższy niż na rowerze turystycznym. Jeśli jednak mamy zamiar podjąć się tego wyzwania, koniecznie powinniśmy dokonać pewnych modyfikacji w naszym “góralu”. Po pierwsze, jeśli istnieje taka możliwość, należy przykręcić do niego bagażnik. Po drugie, warto wymienić siodełko na miękkie i większe (w rowerach górskich standardowo występują wąskie i twarde siodełka). Warto też zastanowić się nad zmianą kierownicy na bardziej wygodną, np. w typie rogów. W pokonywaniu dużych odległości pomagają też duże koła, przynajmniej 28-calowe.