Rowery miejskie

Coraz więcej Polaków jeździ rowerem. Jedni preferują weekendowe wypady za miasto, inni uwielbiają jazdę po górach lub wertepach, są i tacy, których fascynacją są rowerowe wyścigi. Najwięcej osób jednak wybiera przejażdżki jednośladem po mieście. Do tego celu przeznaczony jest rower miejski, którego konstrukcja oraz zastosowany osprzęt pozwala na bezpieczną i komfortową jazdę po miejskich jezdniach, chodnikach i ścieżkach rowerowych.

W tym artykule podpowiemy, na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, wybierając dla siebie rower miejski.

Najważniejsze cechy roweru miejskiego

Rower miejski można rozpoznać już na pierwszy rzut oka. Jego budowa, kształt ramy, siodełko, kierownica i zastosowany osprzęt dodatkowy pozwalają jednoznacznie stwierdzić, że ten pojazd przeznaczony jest do jazdy po mieście.

Pierwszym elementem, który wyróżnia rower miejski, jest szeroko i wysoko umieszczona kierownica. Dzięki takiemu rozwiązaniu rowerzysta może jeździć w wygodnej, wyprostowanej pozycji, która zapewnia dobrą widoczność i nie przyczynia się do bólu pleców. Na wygodę jazdy wpływa też siodełko, które w rowerach miejskich najczęściej jest szerokie, miękkie, niekiedy resorowane. Dzięki tym cechom nawet długotrwałe przejażdżki nie będą męczące dla rowerzysty.

Bardzo ważna jest również rama roweru. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami. Pierwszym z nich jest rama konwencjonalna, tzw. męska. Górna rura jest przymocowana w jednej strony do górnej części główki ramy, z drugiej strony do górnej części rury podsiodłowej. Drugim rodzajem jest rama damska. W tym przypadku górna rura jest znacznie obniżona i odpowiednio wyprofilowana dla wygodniejszego wsiadania. Teoretycznie taka konstrukcja ramy została opracowana dla kobiet, aby mogły swobodnie jeździć na rowerze w spódnicy. W praktyce jednak ten typ pojazdu często wykorzystywany jest również przez mężczyzn (a także panie jeżdżące w spodniach), ponieważ niewątpliwie taki jednoślad jest bardzo wygodny w codziennym użytkowaniu. Szczególnie jeśli z roweru korzystamy do dojazdów do pracy lub szkoły, sklepów itd., gdyż częste wsiadanie i zsiadanie z niego jest maksymalnie ułatwione.

Dobierając rower miejski, warto zwrócić uwagę również na biegi i hamulce. Teoretycznie tradycyjne rowery miejskie (np. w stylu holenderskim) nie powinny mieć biegów. Niemniej producenci zapewniają nam modele wyposażone w biegi, które w wielu sytuacjach miejskich ułatwiają jazdę. W przypadku systemów hamulcowych najczęściej znajdują zastosowanie hamulce typu „torpedo” lub hamulce bębnowe umieszczane na piastach kół.

Do dodatkowego, ale bardzo przydatnego osprzętu w rowerach miejskich zaliczamy przede wszystkim błotniki, osłonę łańcucha, odpowiednie oświetlenie. Niektórzy montują do roweru również dzwonek oraz lusterko wsteczne.